Een werkneemster die zeven jaar bij dezelfde baas werkt, wordt erop betrapt dat ze in drie weken een tosti en vier broodjes (ei, filet, kaas en kroket) in het bedrijfsrestaurant heeft gegeten zonder af te rekenen. Direct na afronding van het onderzoek van alle camerabeelden en kassaverslagen is ze op staande voet ontslagen. Hoe oordeelt de rechter?
Dringende reden
In de brief waarin de werkgever het ontslag op staande voet bevestigt aan de werkneemster, wordt als dringende reden aangevoerd ze producten heeft genuttigd waarvoor ze niet heeft betaald.
De werkneemster betwist dat. Ze stelt dat ze de producten deels later heeft afgerekend. Dat gebeurde volgens haar wel vaker. Over de tosti heeft de werkneemster voor de rechter verklaard dat zij wilde testen of de tosti vanwege een andere bereidingswijze goed was. Dat was een gebruikelijke gang van zaken. De werkgever heeft dit betwist.
De rechter volgt de werknemer niet in haar stelling, omdat zij niet nader heeft onderbouwd waaruit blijkt dat – in afwijking van de strenge regels bij de werkgever – dit een gebruikelijke gang van zaken was.
Dat de overige broodjes op een andere datum zijn afgerekend blijkt niet uit overgelegde betalingsafschriften. Voor de rechter heeft de werkneemster aangevoerd dat zij in de veronderstelling was dat zij alles had afgerekend.
De rechter overweegt dat indien de werkneemster onbewust producten niet heeft afgerekend, dit voor haar risico komt. Ondanks de strenge regels die bij de werkgever gelden – waarbij onder andere producten voor eigen gebruik direct bij een collega moeten worden afgerekend – heeft de werkneemster dit niet opgevolgd. De werkneemster heeft daarover aangevoerd dat het later afrekenen van producten de gebruikelijke gang van zaken was, maar zij heeft dit niet nader onderbouwd. De werkneemster was op de hoogte van de regels en is enkele maanden geleden door haar voormalige manager via een bericht in de WhatsAppgroep nogmaals gewezen op de wijze waarop producten voor eigen gebruik moeten worden afgerekend. Daarnaast blijkt hieruit dat de strenge regels van de werkgever niet voor niets gelden. Ook daarmee wordt voorkomen dat werknemers ‘vergeten’ voor hun producten te betalen.
Conclusie
De conclusie is dat het ontslag op staande voet stand houdt.
Tip: Zorg dat uw bedrijfsregels over het gebruik en het afrekenen van producten in uw bedrijfsrestaurant of kantine (of shop) helder en bekend zijn bij alle werknemers. Communiceer er ook regelmatig over. Dan kunt u bij overtreding van de regels streng optreden.